_
TEXT:
Květoslav Minařík
_
OBRÁZEK:
Umělá Inteligence Gemini pomocí Imagen 3 od Google
_
FANTASY KOSMICKÉ SFÉRY
_
Kvalitativně rozdílné, v sebe uzavřené oblasti prožívání, odpovídající rozsahu vnímání jejich bytostí. Proto nejde o oblasti od sebe prostorově vzdálené. Při průzkumu psychické oblasti lze sféry poznat jednak jako určité pocitové kategorie, jednak jako stavy vědomí. Tím je také vyjádřena totožnost mikrokosmu v psychologickém smyslu na jedné straně a makrokosmu ve smyslu fyzických objektivací na straně druhé. Obecně pak mohou být sféry symbolizovány spektrem. Prožívání jistého duševního stavu znamená vlastně pobyt vědomí v určité sféře, která je obydlena personifikovanými jevy s převahou příslušné karmy.
Buddhismus rozdělil sféry na základě různých stavů vědomí. Podle sbírky textů Anguttara Nikájó 1 4/24 vypadají sféry takto:
Jména bytostí - Kolo životů - Délka života
1. Nirajika - peklo
2. Tiraččhanagata - zvířecí svět
3. Préta - astrální svět
4. Asura - svět démonů
Je osm velkých pekel a každé má šestnáct předpeklí, což je celkem 136 pekel, kde jeden každý hřích musí být zvlášť odpykán. K tomu se druží mezisvět, kde je pustá temnota.
5. Manussa - lidské bytosti - 84000 - 10 let
Kolísání délky lidského života je způsobeno mravními hodnotami lidských bytostí. Záleží na tom, zda lidé žijí v satja, tréta, dvápara nebo v kalijuga. Nyní žijeme na počátku druhého pětitisíci letí kalijugy, kdy se ještě krátí délka lidského života.
Následují světy bohů jako šťastné sféry smyslových žádostí:
6: Déva Čatumharadžika - nižší ráj - 9 * 10 na 6 roků
7. Déva tavatimsa - vyšší ráj - 36 * 10 na 6 roků
8. Déva jama - vyšší ráj - 144 * 10 na 6 roků
9. Tušita - nebeské světy - 576 * 10 na 6 roků
10. Nimmanaratino - nebeské světy - 2304 * 10 na 6 roků
11. Paranimmittavasavattino - nebeské světy - 9216 * 10 na 6 roků
ad 6. Nižší ráj je obývaný polobožskými a polodémonickými bytostmi.
ad 7. Rajští bohové zvaní třiatřicet.
ad 8. Bozi smrti, vládce Indra.
ad 9. Spokojení bozi.
ad 10: Bozi radující se nad tím, co v sobě vytvořili.
ad 11: Bozi vládnoucí nad tím, co vy tvořili ostatní.
Bytosti, které přebývají ve sféře 7 - 11, zveme anděly.
Končí světy bohů a začínají světy brahmů (brahmalóka) ve tvaru:
12. Brahma-parisadža - nižší dvořané Brahmovi - 1/3 světového období
13. Brahma-purohita - velcí hodnostáři Brahmovi - 1/2 světového období
14. Mahá-Brahmano - Velký Brahma - 1 světové období
ad 12-14. Světy Brahmů. Jejich charaktery jsou uvedeny v tabulce ve sloupci "Jména bytostí". Jedno světové období se rovná asi délce života Brahmy, což je 31104 * 10 na 7 roků. Jinak se uvádí, že je den světový systém trvá po život jednoho Rudra. což je 2239488 * 10 na 19 roků.
Kromě toho : mezi tisíci světy se pokládá Maha Brahma za nejvyššího a čtrnáctým světem končí vláda Maha Brahmy, Velikého Brahmy.
Tři nebeské světy dosažitelné v prvním džhana:
15. Parittabha - ti, jejichž záře je ohraničena - 2 světové období
16. Appamanabha - jejichž záře je neměřitelná - 4 světových období
17. Abhassara - zářící - 8 světových období
ad 17 : Při zániku kosmu se většina tvorů zrodí mezi bohy abhassara. Asi proto, že byli očištěni utrpením a hrůzami posledních dnů světa. V této sféře žijí pouze v radosti, putují kosmem a žijí nezměrnou dobu.
Tři nebeské světy dosažitelné ve druhém džhana:
18. Paritta-subhá - jejichž lesk je ohraničen - 16 světových období
19. Appamana-subhá - jejichž zářící lesk je neohraničen - 32 světových období
20. Subha-kinha - utkaní z nezměrné záře - 64 světových období
Nebeské světy dosažitelné ve třetím džhana:
21. Vehapphala - jejichž zásluhy jsou ohromné - 500 svět. období
22. Asaňňa sattva - bez postřehovací, zjišťovací a pociťovací schopnosti - 500 svět. období
Čisté sféry blažených, dosažitelné ve čtvrtém džhana (stále ještě ve tvaru):
23. Aviha - nemožno rozluštit - 1 000 svět. období
24. Atappa - bez námahy - 2000 svět. období
25. Sudassa - krásně vypadající - 4000 svět. období
26. Sudassino - nádherně zářící - 8000 svět. období
27. Akaníštha - nejvyšší - 16000 svět. období
Nebeské světy a bytostí bez tvaru :
28. Akasanaňčayatanupaga - dosažitelné v 5. džhana - 20000 s. období
29. Viňňanaňčayatanupaga - dosažitelné. v 6. džhana - 40000 s. období
30. Akinčaňňayatanupaga - dosažitelné v 7. džhana - 60000 s. období
31 . Nevasaňňanasaňňaya-tanupaga - dosažitelné v 8. džhana - 84000 s. období
Tvary a zjišťovací schopnosti tvorů různých světů:
ad 1-11: různé tvary a různé schopnosti
ad 12 - 14: různé tvary a stejné schopnosti
ad 15 - 17: stejné tvary a různé schopnosti
ad 18 - 20: stejné tvary a stejné schopnosti
ad 21 - 22: nemají zjišťovací a pociťovací schopnosti
ad 23 - 28: ani tvar ani různost, ale znají nekonečný prostor
ad 29: znají jen nekonečné vědomí
ad 30: neuznávají ani něco ani nic
ad 31 jsou stavu: v němž nezjišťují ani něco ani nic
Bráhmanismus proti buddhismu zase uvádí sféry do souvislosti s psychickými nervovými centry (čakra).
Základním centrem je muládhára, jež odpovídá pozemské pláni, zvané bhúrlóka. Rozkládá se od aviči až k hoře Méru a bydlí tam lidé, bohové, polobozi a démoni.
Pod centrem muládhára se nalézá sedm krajů pátála. Jsou to: atala, vitala, sutala, talátala, mahátala, rasátala, Pátála.
Pod těmito světy je forma boha Višnu, známá jako Had Věčnosti (Šéša nebo Ananta), - jenž nese celý svět jako nádherný diadém.
Mezi světy pátála a pozemskou plání jsou naraka, pekla; odpovídají četným mukám a trestům za provinění během pozemského života. Z celého počtu naraka je šest velikých pekel s různými názvy, která částečně odpovídají živlům : element země, voda, oheň, vítr a vzduch a temnota či éter.
Nad muládhára, jež odpovídá bhúrlóka, nacházíme v oblasti svádhištána svět bhuvarlóka, který odpovídá atmosféře nad zemí (antaríkša). Rozpíná se od hory Méru až k polární hvězdě (příp. slunci), sídlo múni a siddhů.
Pak následují nebeské světy, z nichž první odpovídá psychickému nervovému centru manipúra. Nazývá se svarga nebo svarlóka a je umísťován na hvězdné nebe. Je obýván šesti druhy bohů a jeho vládcem je Indra.
Pak následuje nebe maharlóka, v němž sídlí pět tříd bohů, ovládajících hrubé elementy a sféry žijících z koncentrace. Koresponduje s psychickým nervovým centrem anáhata, které je v oblasti srdce.
Dále jsou světy Brahmy, z nichž první je džanalóka, korespondující s psychickým nervovým centrem v krku, s višuddha. Je osídlen čtyřmi druhy bohů, kteří ovládají jemné elementy jako tattva, prána apod., též i jemné orgány.
Následujícím světem je taparlóka, jenž koresponduje s psychickým nervovým centrem ádžňa mezi obočím. Je osídlen třemi třídami bohů, ovládajícíchkro mě hrubých a jemných elementů také pralátku, prakrti. Žijí dvakrát déle než bozi světa předcházejícího a ti zase dva krát déle než obyvatelé svarlóka, kteří žijí po dobu jedné kalpa. Jejich pozná ní směrem dolů a nahoru není ničím omezeno.
Následující svět, korespondující s psychickým nervovým centrem na temeni hlavy, se sahasrára, nazývá se satjalóka. Je osídlen čtyřmi druhy bohů, kteří kromě předcházejícího ovládají též guny, totiž tamas, sattva a radžas. Délka jejich života není omezena ; při zániku kosmu se ponořují do nejvyššího brahman.
Křesťané naproti tomu rozdělují světy prožívání pouze na tři, totiž nebe, peklo a očistec. K tomu však Ježíš podotýká, že v domě jeho Otce jsou mnohé příbytky, jež však nerozvedl ani nespecifikoval.
Zdánlivé rozdíly popisu sfér v buddhismu a brahmanismu vyplývají pouze z toho, že buddhisté je rozdělili podle stavů vědomí, kdežto bráhmani podle působení potenciálních energií sídlících v jednotlivých psychických nervových centrech. Tato centra mají širší rozsah než jednotlivé stavy vědomí ; odpovídají prožitkovým kategoriím, jež zahrnují daleko více duševních stavů než jednotlivé uvědomovací vzněty.
A co se týká délky života obyvatelů těchto sfér, za to musíme nechat odpovědnost na jogínech - zřecích, na něž se vztahuje poučka Pataňdžaliho. Říká se v ní : "Užitím všestranné výchovy dosáhne se znalosti vesmíru se všemi jeho hořeními světy a pekly i s jejich obyvateli". A jinde se k tomu praví : "To všechno je jogínovi bezprostředně zřejmé s výjimkou světa nejvyššího".
Podle zdroje
Květoslav Minařík - Malý mystický slovník naučný - strany 377 - 380
Žádné komentáře:
Okomentovat