OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

sobota 26. dubna 2025

B7.14 MEDITAČNÍ OBJEKT "NEKONEČNOST PROSTORU": PÁTÝ BUDDHISTICKÝ VNOR (DŽHÁNA) A JEHO RITUÁLNÍ NAVOZOVÁNÍ

_

TEXT:

Umělá Inteligence ChatGPT od OpenAI

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

_


OTEVŘÍT PDF:

(Google Drive)

LD_NEKONECNOST_PROSTORU.pdf

_



Úvod


V buddhistické meditační tradici je kladen důraz na rozmanité objekty soustředění, které vedou praktikujícího k postupnému uklidnění mysli a proniknutí do hlubších vrstev mentálního vnímání. Jedním z klíčových předmětů meditace je myšlenka „nekonečnost prostoru“ (Pāli: ākāsānañcāyatana), jež odpovídá pátému meditačnímu vnoru neboli páté džháně. Tento stav nabízí zážitek rozšířeného, prostoupeného vědomí, jež přesahuje běžné vjemy těla a okolního světa. V následujícím eseji prozkoumáme povahu „nekonečnosti prostoru“, její vztah k pátému džháně a možnosti jejího rituálního navozování.  




1. Povaha objektu: nekonečnost prostoru  


Objekt meditace „nekonečnost prostoru“ vyzývá meditujícího, aby přesunul pozornost od konkrétních tvarů a vjemů k bezhraničnému „prostoru“ jako takovému. Tento prostor není fyzickým prostorem, který obklopuje tělo, ale spíše subjektivním prostorem vědomí – prázdnotou, v níž nejsou pevné hranice ani bodové objekty. Praktikující si představuje, že všechny formy a objekty mizí do neomezené prázdnoty, až zůstane jen nekonečný „šíře“ bez okrajů.  


- Odklon od elementárních vjemů: Místo soustředění na dech, tělesné pocity či smyslové objekty mysl směřuje k abstraktnímu pojetí prázdnoty.  

- Kulminace volnosti vědomí: Jak mizí hranice mezi subjektivním „já“ a objektem, vzniká pocit neurčité rozlehlosti, neomezeného prostoru.  


Tento posun od konkrétnosti k abstrakci odpovídá tradičnímu modelu postupných džhán, kdy každá úroveň odbourává další vrstvu vjemů a afektů až k hluboké čistotě vědomí.  




2. Pátý džhána: charakteristika a zážitek  


V klasickém popisu má buddhismus čtyři formy (rūpa) džhán, po nichž následuje pět „bezforemních“ (arūpa) vnory. Pátý vnor, označovaný jako „nekonečnost prostoru“, je prvním z těchto bezforemních stavů.  


| Vnor          | Objekt meditace                 | Klíčový zážitek                |

|---------------|---------------------------------|--------------------------------|

| 1.–4. džhána  | forma (rūpa)                    | intenzivní soustředění, radost, blaženost, klid |

| 5. vnor       | nekonečnost prostoru            | rozšířené vědomí, bezhraničnost, absence formy  |

| 6. vnor       | nekonečnost vědomí              | vědomí, jež vnímá samo sebe     |

| 7. vnor       | nicota                          | fade-out vědomí, pocit prázdnoty |

| 8. vnor       | ani vnímání, ani nevnímání      | nejhlubší abstrakce               |  



Charakteristiky pátého vnoru:  


1. Absence smyslových vjemů a tělesných pocitů – meditující přechází za fyzické hranice.  

2. Jednota subjektu a objektu – mizí dualita „pozorovatel–pozorované“.  

3. Prožitek nekonečna – vědomí je rozšířené do neomezeného prostoru.  


Tento stav bývá doprovázen pocitem lehkosti, ticha a neosobní radosti.  




3. Rituální navozování pátého vnoru  


Ačkoliv pátý vnor může vzniknout prostým meditačním tréninkem a soustředěnou praxí, mnoho buddhistických škol vyvinulo rituály, které usnadňují vstup do tohoto stavu.  


1. Vizualizační rituály


   - Praktikující vizualizuje prostor jako jasné, průzračné světlo přesahující obvyklé hranice těla.  

   - Udržuje mentální obraz nekonečna – prázdného horizontu bez konce.  



2. Mantra a zvukové rituály

 

  - Opakování klidných, dlouhých zvuků (např. „ā…“ nebo „om“) pomáhá přetransformovat vnitřní pozornost od formy k prázdnotě.  

   - Zvuk jako bezčinný, neomezený prvek podporuje pocit nekonečna.  



3. Prostředí a symbolika


   - Chrámové síňky bez ornamentů, bílé stěny a prázdné oltáře symbolizují prázdný prostor.  

   - Použití světelných efektů (svíce, lampy) na vytvoření dojmu rozptýleného světla bez definovaných tvarů.  



4. Doprovodné pokyny učitele (kammaṭṭhāna)


   - Mistr dává meditujícímu specifické pokyny, jak „rozpustit“ vjem těla i okolí do symbolického prostoru.  

   - Podpora jemným zvukem gongu nebo tibetské mísy při přechodu mezi stadii.  




4. Význam a přínosy praxe nekonečnosti prostoru  


- Rozšíření perspektivy: Překročení individuálního já a pocit propojení s širším polem vědomí.  

- Uklidnění emocí: Odstranění pout k fyzickým pocitům a smyslovým podnětům vede k hlubokému klidu.  

- Příprava na další bezforemní vnory: Pátý vnor je branou k ještě jemnějším stavům (nekonečnost vědomí, nicota).  

- Rituální hodnota: Upevňuje smysl pro posvátný prostor a kontinuitu tradice.  




Závěr  


Meditace na objekt „nekonečnost prostoru“ představuje významný milník v buddhistické praxi – pátý bezforemní vnor, který otevírá bránu k prožitkům za hranicemi těla i běžné mysli. Ačkoliv jej lze dosáhnout systematickým tréninkem, rituální prvky – vizualizace, zvuk, prostředí a vedení mistra – mohou proces usnadnit a prohloubit. Tento stav nejen rozšiřuje vědomí do nekonečna, ale připravuje praktikujícího na ještě hlubší pochopení povahy reality a prázdnoty.  





Klíčová literatura a odkazy pro další studium


- Buddhaghosa, Visuddhimagga – kapitola o bezforemních vnorech  

- Ācariya Mahāthera, The Path of Purification

- Wallace, B. A., The Attention Revolution




/// program pro rituál ///

"NEKONEČNOST PROSTORU"