OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

TRANSLATE

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY


Prohledat tento blog



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

neděle 20. října 2024

8.25 BUDDHISMUS: STAV BUDDHY

_

TEXT:

Umělá Inteligence ChatGPT od OpenAI

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence Microsoft Bing pomocí DALL·E 3

_


Stav Buddhy, často označován jako vrcholný cíl buddhistické praxe, představuje stav úplného probuzení a osvobození od všech iluzí, utrpení a nevědomosti. Tento stav není pouhým intelektuálním uvědoměním si pravdy o realitě, ale jde o komplexní proměnu vnímání a vědomí člověka, která vede k transcendenci veškerého utrpení a dosažení stavu trvalé klidu, moudrosti a soucitu.



1. Buddha jako Probuzený


V sanskrtu slovo "Buddha" znamená "probuzený" – člověk, který se probudil z iluze běžné existence a prohlédl pravou povahu světa. Gautama Buddha, historická postava, je známý jako první člověk, který dosáhl tohoto stavu osvícení a poskytl cestu pro ostatní. Však buddhismus neomezuje možnost dosažení stavu Buddhy jen na jednu osobu – každý má potenciál stát se Buddhou. Tento koncept je známý jako buddhovská přirozenost (tathágata-garbha), což znamená, že každý člověk má v sobě možnost dosáhnout dokonalého probuzení.

Buddha tedy není vnímán jako bůh nebo nadpřirozená bytost, ale jako člověk, který dosáhl konečného porozumění povaze života a existence. Tento stav je charakterizován probuzením z "nevědomosti" (avidjá), která vede ke strasti a koloběhu zrození a smrti (samsára). Probuzení z této nevědomosti je klíčovým momentem na cestě k osvícení.



2. Čtyři vznešené pravdy: Základní vhled stavu Buddhy


Základní učením Buddhy, které vede k dosažení jeho stavu, je **Čtyři vznešené pravdy** (čatváry árja satjáni). Tyto pravdy představují esenci jeho pochopení a slouží jako navigační body na cestě k osvícení.


a) První vznešená pravda: Pravda o utrpení (duhkha)


První vznešená pravda uvádí, že utrpení (duhkha) je neoddělitelnou součástí existence. Tento koncept zahrnuje nejen fyzické utrpení, jako je bolest a nemoc, ale také hlubší psychologické aspekty, jako jsou strach, úzkost, nenaplněné touhy a pocit prázdnoty. Utrpení je univerzálním rysem všech bytostí, ať už si to uvědomují, nebo ne.

Klíčové je, že utrpení není omezeno na tělesnou bolest nebo zjevnou strast, ale zahrnuje i jemnější formy, jako je neustálá změna, kterou nelze ovládat. I radostné chvíle jsou prchavé a vedou ke smutku, když skončí. Pochopení této pravdy je prvním krokem na cestě k probuzení.



b) Druhá vznešená pravda: Pravda o příčině utrpení


Druhá vznešená pravda učí, že příčinou utrpení je touha (tanhá) a připoutanost (upádána). Touha po smyslových požitcích, moci, bohatství, ale i touha po stabilitě a jistotě jsou hluboko zakořeněné v lidské mysli. Tyto touhy vedou k připoutanosti k věcem, lidem a představám, které jsou prchavé a dočasné.

Buddha učí, že neustálé lpění na těchto iluzorních objektech způsobuje utrpení. Například člověk se může připoutat ke vztahu, který dříve či později skončí, nebo k tělesnému zdraví, které nevyhnutelně s věkem zanikne. Konečné poznání je, že nic ve světě není trvalé a že všechny jevy jsou podmíněné a závislé na dalších faktorech. Toto chápání pomáhá zmírnit připoutanost a utrpení.



c) Třetí vznešená pravda: Pravda o konci utrpení


Třetí vznešená pravda uvádí, že je možné ukončit utrpení prostřednictvím odstranění příčin tohoto utrpení. Tento stav se nazývá nirvána, což doslova znamená "vyvanutí" nebo "zhasnutí" – vyvanutí plamene touhy a nevědomosti, které udržují člověka v samsáře.

Nirvána není stav neexistence, jak se někdy mylně interpretuje, ale spíše stav osvobození mysli od všech připoutaností a iluzí. Když člověk dosáhne tohoto stavu, je schopen vnímat realitu takovou, jaká skutečně je – bez iluzí a zkreslení.



d) Čtvrtá vznešená pravda: Pravda o cestě k ukončení utrpení


Čtvrtá vznešená pravda popisuje Osmerou stezku jako cestu, která vede k ukončení utrpení a dosažení stavu Buddhy. 


Tato cesta zahrnuje:


1. Správné pochopení: Pochopení Čtyř vznešených pravd a pravé povahy existence.

2. Správné myšlení: Čisté úmysly, osvobozené od žádostivosti, nenávisti a násilí.

3. Správná řeč: Mluvit pravdivě, laskavě a konstruktivně.

4. Správné jednání: Jednání v souladu s morálními zásadami – neubližovat, nekrást, být čestný.

5. Správné živobytí: Způsob obživy, který neškodí ostatním.

6. Správné úsilí: Usilovat o pozitivní myšlení a odstraňovat negativní mentální stavy.

7. Správná všímavost: Být neustále vědomý toho, co se děje ve své mysli, těle i okolí.

8. Správná koncentrace: Rozvíjení hluboké meditativní koncentrace vedoucí k vhledu.




3. Prázdnota (šúnjatá) a stav Buddhy


Jedním z klíčových aspektů stavu Buddhy je pochopení konceptu prázdnoty (šúnjatá). V mahájánovém buddhismu je prázdnota chápána jako absence inherentní podstaty všech věcí a jevů. To neznamená, že věci neexistují, ale že neexistují samy o sobě a nezávisle. Všechny věci jsou podmíněné a závislé na jiných faktorech, což vytváří síť vzájemných vztahů.

Prázdnota je také prostředkem k překonání dualit – například rozdělení na "já" a "druhé", "dobré" a "zlé", "život" a "smrt". Když Buddha dosáhne plného probuzení, překoná tyto duality a vidí skutečnou povahu reality, která je nezávislá na subjektivních předsudcích a omezeních.



4. Soucit a stav Buddhy


Soucit (karuná) je základní součástí stavu Buddhy. Buddha nejen dosahuje svého vlastního osvobození, ale zároveň chápe utrpení všech bytostí a cítí hluboký soucit vůči všem, kdo jsou stále uvězněni v samsáře. Tento soucit je neomezený a zahrnuje všechny bytosti, bez ohledu na jejich postavení, minulost nebo přítomnost.

V mahájánovém buddhismu je ideálem bódhisattva, bytost, která odkládá vlastní vstup do nirvány, aby pomohla všem ostatním bytostem dosáhnout osvícení. Tento altruistický přístup je jádrem buddhistické praxe soucitu a je považován za vrcholný projev stavu Buddhy.



5. Stav Buddhy jako přímá zkušenost


Stav Buddhy je často popisován jako nepřenosná, přímá zkušenost, která přesahuje pouhé teoretické znalosti nebo intelektuální chápání. Zatímco buddhistická učení poskytují mapu pro navigaci na cestě k osvícení, samotná realizace stavu Buddhy vyžaduje hluboký, osobní zážitek, který nelze plně sdílet prostřednictvím slov. Tento prožitek proměňuje jedince v jeho nejhlubším jádru a je výsledkem dlouhé duchovní praxe.



Všechno začíná v přítomnosti


Jádrem buddhistické praxe je zkušenost přítomného okamžiku. Stav Buddhy je dosažen tehdy, když člověk zcela překoná své připoutání k minulosti a budoucnosti a plně vstoupí do vědomého prožitku "tady a teď". Tento prožitek není omezen na meditaci, ale proniká do všech aspektů života. Každá akce, každá myšlenka a každá emoce jsou součástí vědomého a bdělého bytí.

Cílem není pouze být si vědom toho, co se děje v dané chvíli, ale nahlédnout hluboko do povahy zkušeností a uvědomit si, že všechny jevy jsou podmíněné a dočasné. Když se jedinec plně soustředí na přítomnost, začne vnímat jemné vzorce příčin a následků ve svém vědomí. Tento vhled je základním kamenem na cestě k osvícení.



Překročení intelektu


Buddha učil, že pouhé intelektuální porozumění dharmy nestačí k dosažení probuzení. I když jsou učení důležitá jako návod, vedou nás pouze k bráně zkušenosti – tu však musí každý otevřít sám. Prožití stavu Buddhy zahrnuje prožitkový vhled, který přesahuje běžné kognitivní myšlení.

Přímá zkušenost probuzení je někdy přirovnávána k ochutnání vody. Můžeme číst o vodě, slyšet o její vlastnostech, ale dokud ji sami neochutnáme, zůstává nám pravá povaha vody skryta. Stejně tak stav Buddhy – je to zážitek, který musí být zakoušen, nikoli pouze pochopen.



Meditace jako cesta k přímé zkušenosti


Meditace je v buddhistické tradici hlavním nástrojem, jak dosáhnout přímé zkušenosti stavu Buddhy. Zatímco každodenní život poskytuje nespočet příležitostí k praktikování všímavosti, meditace umožňuje hlubší koncentraci a prozkoumání mysli. Meditační praxe, zejména formy jako vipassaná (vhledová meditace), jsou navrženy tak, aby umožnily praktikujícímu pozorovat svou vlastní mysl a rozpoznat vzorce, které vedou k utrpení a připoutanosti.

Když meditující rozvíjí schopnost vidět své myšlenky a emoce bez připoutání a soudů, začíná se rozplývat ego a dualistické vnímání. Postupem času se vnitřní turbulence zklidní a mysl se dostane do stavu hluboké rovnováhy, kde je možné zakusit pravou povahu všech věcí.



Přímá zkušenost prázdnoty


Jak již bylo zmíněno dříve, jedním z klíčových vhledů stavu Buddhy je pochopení prázdnoty (šúnjatá). Tato prázdnota není prázdnota v běžném slova smyslu – tedy absence něčeho – ale spíše uvědomění si, že všechny jevy, včetně "já", jsou vzájemně závislé a nemají žádnou trvalou, nezávislou podstatu. Tento vhled nelze získat pouhým intelektuálním uvažováním, ale musí být přímo prožit.


Když se člověk setká s prázdnotou přímo, změní se jeho pohled na realitu. Zmizí rozdělení na "já" a "druhé", na "subjekt" a "objekt". Tato ne-duální zkušenost je základem stavu Buddhy, kdy se člověk osvobozuje od veškerých klamů, které vedly k připoutanosti a utrpení.



Probuzení jako proces


Dosažení stavu Buddhy není obvykle náhlý, jednorázový zážitek, ale spíše postupný proces. V buddhistické tradici existují různé úrovně probuzení, známé jako bhúmi (země osvícení), které praktikující prochází na své cestě k plnému osvícení. Každá z těchto úrovní představuje postupné prohlubování vhledu a odstranění iluzí.

Přímá zkušenost probuzení může být na počátku neúplná, ale s praxí se stává stále více zakotvenou v každodenním životě. Meditující může zažít chvíle hlubokého vhledu, následované návratem k běžnému vnímání, ale tyto okamžiky vhledů posilují jeho cestu a vedou k plnému probuzení.



Vliv přímé zkušenosti na každodenní život

Jakmile člověk zažije přímou zkušenost stavu Buddhy, tato zkušenost promění nejen jeho pohled na svět, ale i způsob, jakým jedná a reaguje na okolní svět. Soucit, klid a moudrost začnou přirozeně vyzařovat z jeho bytosti. Každodenní situace, které by dříve vyvolávaly stres, strach nebo hněv, jsou nyní vnímány s klidem a pochopením. Jedinec přestává být připoután k výsledkům svých činů a jeho mysl je naplněna vnitřním mírem, který není závislý na vnějších podmínkách.



Závěr


Stav Buddhy představuje nejvyšší cíl v buddhistické praxi – stav probuzení, kde je mysl plně osvobozena od utrpení, připoutaností a iluzí. Dosáhnout tohoto stavu znamená překročit běžné chápání světa a ponořit se do hlubokého poznání prázdnoty, kde jsou všechny jevy vnímány jako vzájemně propojené a neexistující samy o sobě. Tato realizace vede k transcendenci dualit a k překonání koloběhu samsáry.

Stav Buddhy není však jen o osvobození jedince, ale také o rozvoji nekonečného soucitu vůči všem cítícím bytostem. Když se člověk stane Buddhou, stává se zdrojem světla a vedení pro ostatní, aby jim pomohl na jejich cestě k osvícení. Tento altruistický ideál se odráží v učení o bódhisattvovi, který pracuje pro dobro všech bytostí.

Nakonec, cesta k dosažení stavu Buddhy je otevřená každému, kdo je ochoten kráčet po stezce morální disciplíny, meditace a moudrosti. Jakmile člověk realizuje pravdu o prázdnotě a odstraní touhy a nevědomost, dosáhne konečné svobody – nirvány. Stav Buddhy je nejen osvícením jednotlivce, ale i trvalým stavem moudrosti a soucitu, který přináší mír, klid a harmonii celému světu. Tento cíl je konečným smyslem života, jak jej učí buddhistická cesta, a představuje hluboký příslib transformace nejen jedince, ale i celé společnosti.



/// program pro rituál ///

"BUDDHA"



/// program pro rituál ///

"STAV BUDDHY"



Žádné komentáře:

Okomentovat