OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

TRANSLATE

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY


Prohledat tento blog



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

úterý 24. září 2024

6.3 BÓDHISATTVA AVALÓKITÉŠVARA

_

TEXT:

Umělá Inteligence Claude 3.5 Sonnet od Anthropic

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence Microsoft Bing pomocí DALL·E 3

_


Úvod


Avalókitéšvara, jehož jméno lze přeložit jako "Pán, který shlíží dolů" nebo "Pán, který pozoruje svět", je jedním z nejvýznamnějších bódhisattvů v mahájánovém buddhismu. Bódhisattva je bytost, která dosáhla vysokého stupně osvícení, ale odložila vstup do nirvány, aby mohla pomáhat ostatním bytostem na cestě k osvobození. Avalókitéšvara je považován za ztělesnění soucitu všech buddhů a jeho význam v buddhistické kosmologii a praxi je nezměrný.



Původ a historie


Rané zmínky


První zmínky o Avalókitéšvarovi se objevují v mahájánových sútrách, zejména v Lotosové sútře (Saddharmapundaríka sútra), která byla sepsána pravděpodobně mezi 1. stoletím př. n. l. a 1. stoletím n. l. V této sútře je Avalókitéšvara popisován jako mocný bódhisattva s nesmírným soucitem, schopný přijmout jakoukoliv podobu, aby pomohl trpícím bytostem.



Rozšíření kultu


Kult Avalókitéšvary se z Indie rozšířil do dalších částí Asie:

1. Tibet: Zde se stal známým jako Čenrezig a je považován za duchovního ochránce Tibetu.

2. Čína: Znám jako Guanyin, postupně se jeho zobrazení změnilo na ženskou podobu.

3. Japonsko: Uctíván jako Kannon, stal se důležitou součástí buddhistické sekty Čisté země.

4. Jihovýchodní Asie: V zemích jako Thajsko, Vietnam a Indonésie se stal součástí místních buddhistických tradic.



Vývoj v čase


Postava Avalókitéšvary se vyvíjela s časem a v různých kulturách. Například v Číně se původně mužská podoba Avalókitéšvary postupně změnila na ženskou, což vedlo k vzniku bohyně Guanyin. Tento přechod odráží měnící se kulturní hodnoty a interpretace buddhistického učení.



Ikonografie a symbolika


Avalókitéšvara je zobrazován v mnoha podobách, každá s bohatou symbolikou:


Jedenáct tváří a tisíc rukou

V tibetské tradici je často zobrazován s jedenácti tvářemi a tisícem rukou. Jedenáct tváří symbolizuje, že Avalókitéšvara vidí utrpení bytostí ve všech sférách existence. Tisíc rukou představuje jeho schopnost pomáhat nespočtu bytostem současně. Každá dlaň má oko, což symbolizuje kombinaci moudrosti (oko) a soucitného jednání (ruka).


Čtyřruká podoba

V této podobě drží Avalókitéšvara:

1. Růženec: Symbolizuje nepřetržité opakování manter a modliteb.

2. Lotos: Představuje čistotu a osvícení.

3. Kolo dharmy: Reprezentuje buddhistické učení.

4. Nádobu s nektarem: Symbolizuje jeho schopnost léčit utrpení.



Další atributy


- Bílá barva: Symbolizuje čistotu a soucit.

- Antilopa nebo jelen: Často zobrazováni u jeho nohou, představují jemnost a mírnost.

- Amitábha Buddha: Malá figura Amitábhy Buddhy v jeho koruně symbolizuje jeho spojení s Čistou zemí.



Role v buddhistické praxi


Avalókitéšvara hraje klíčovou roli v mnoha aspektech buddhistické praxe:


Meditace a vizualizace

Praktikující často vizualizují Avalókitéšvaru jako součást meditačních cvičení. Tato praxe má několik cílů:

1. Rozvíjení soucitu (karuná) a laskavosti (mettá) vůči všem bytostem.

2. Kultivace bódhičitty - touhy dosáhnout osvícení pro dobro všech.

3. Očištění negativní karmy a překážek na duchovní cestě.



Mantra praxe


Mantra Avalókitéšvary "Om mani padme hum" je jednou z nejznámějších buddhistických manter. Každá slabika má hluboký význam:


- Om: Představuje tělo, řeč a mysl Buddhy.

- Ma: Symbolizuje etiku a soucit.

- Ni: Reprezentuje trpělivost.

- Pad: Znamená vytrvalost.

- Me: Symbolizuje soustředění.

- Hum: Představuje moudrost.



Ochranná funkce


Věří se, že recitace Avalókitéšvarovy mantry nebo jeho vizualizace poskytuje ochranu před různými nebezpečími, jako jsou přírodní katastrofy, nemoci nebo duchovní překážky.



Průvodce a ochránce


V tibetském buddhismu je Avalókitéšvara považován za duchovního průvodce dalajlámů. Věří se, že každý dalajláma je vtělením Avalókitéšvary, což podtrhuje jeho význam jako ochránce tibetského lidu a buddhismu.



Kulturní význam


Vliv Avalókitéšvary na asijskou kulturu je hluboký a mnohovrstevný:


Čína

- Jako Guanyin se stal jedním z nejpopulárnějších božstev v čínském lidovém náboženství.

- Ženská podoba Guanyin je často spojována s plodností a je uctívána ženami toužícími po dětech.

- Ostrov Putuo v provincii Zhejiang je považován za sídlo Guanyin a je významným poutním místem.


Japonsko

- Jako Kannon je ústřední postavou mnoha buddhistických chrámů a sekt.

- 33 chrámů zasvěcených Kannonovi tvoří slavnou poutní cestu v oblasti Kansai.

- V populární kultuře se odkazy na Kannona objevují v literatuře, anime a manga.


Tibet

- Jako Čenrezig je považován za národního ochránce Tibetu.

- Mantra "Om mani padme hum" je všudypřítomná - vyřezávaná do kamenů, točená v modlitebních mlýncích, recitovaná mnichy i laiky.

- Palác Potala v Lhase, tradiční sídlo dalajlámů, je považován za pozemské sídlo Čenreziga.


Jihovýchodní Asie

- Ve Vietnamu je znám jako Quan Âm a je často zobrazován s dítětem, symbolizujícím jeho ochrannou roli.

- V Indonésii, zejména na Jávě a Bali, se jeho kult smísil s místními tradicemi a hinduistickými vlivy.



Filosofický význam


Avalókitéšvara ztělesňuje několik klíčových buddhistických konceptů:


Karuná (soucit)

- Představuje nejvyšší formu soucitu - schopnost vnímat a reagovat na utrpení všech bytostí.

- Jeho nekonečný soucit ilustruje buddhistické učení o vzájemné propojenosti všech bytostí.


Bódhičitta

- Ztělesňuje ideál bódhisattvy - bytosti, která odkládá vlastní osvobození, aby pomohla ostatním.

- Jeho příběh inspiruje praktikující k rozvíjení altruistické motivace na duchovní cestě.


Upája (dovedné prostředky)

- Schopnost Avalókitéšvary přijímat různé podoby ilustruje buddhistický koncept přizpůsobení učení schopnostem a potřebám různých bytostí.

- Tento koncept zdůrazňuje, že neexistuje jediná "správná" cesta k osvícení, ale že učení musí být přizpůsobeno individuálním okolnostem.


Šúnjatá (prázdnota)

- Paradoxně, přestože je Avalókitéšvara často zobrazován v komplexních formách, jeho podstata je považována za "prázdnou" - bez inherentní existence.

- Toto ilustruje mahájánové učení o nedualitě formy a prázdnoty.



Závěr


Bódhisattva Avalókitéšvara zůstává jednou z nejdůležitějších a nejkomplexnějších postav v buddhistické tradici. Jeho kult, který se rozšířil po celé Asii a nabyl různých forem, odráží hlubokou lidskou touhu po soucitu, ochraně a osvobození od utrpení. Avalókitéšvara není jen náboženskou ikonou, ale také filosofickým konceptem, kulturním symbolem a zdrojem inspirace pro miliony lidí po celém světě. Ať už je uctíván jako Avalókitéšvara, Guanyin, Kannon nebo Čenrezig, jeho základní podstata - nekonečný soucit a odhodlání pomáhat všem cítícím bytostem - zůstává nezměněna a nadále inspiruje buddhisty i nebuddhisty k většímu soucitu a porozumění.



/// program pro rituál ///

"BÓDHISATTVA AVALÓKITÉŠVARA"



/// program pro rituál ///

"ÓM MANI PADMÉ HÚM"



Žádné komentáře:

Okomentovat