OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

TRANSLATE

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY


Prohledat tento blog



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

sobota 16. listopadu 2024

45.7 ELIXÍR PODLE KVĚTOSLAVA MINAŘÍKA

_

TEXT:

Formátování Aeonsun

Květoslav Minařík

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence Microsoft Bing pomocí DALL·E 3

_



Malý mystický slovník naučný - strany 111 - 112

Květoslav Minařík


https://canopus.cz/

https://canopus.cz/maly-mysticky-slovnik-naucny



Elixír (z arab.) 

Zázračný nápoj. Za pravý elixír byla považována tzv. pátá tresť (kvintesence); jsou to vlastně prchavé lihy, spíše fluida, která se nesrážejí v tekutinu. Na otázku, zda je možné tyto lihy chytit a spoutat, by mohli odpovědět alchymisté, kteří údajně v této laboratorní práci měli úspěch. 

V mystice se tato tresť vytváří, když soustředěná mysl útočí na tělo a není zcela zbavena kvalit, symbolizujících hmotný svět. Za těchto okolností se odpařuje z těla to, co je buď fyziologickou tekutinou, nebo lymfou ; tato odpařená látka pak tvoří "ovzduší" mystika. Vdechuje-li mystik toto ovzduší, oživuje ho to fyzicky, jestliže jeho zájem směřuje pouze k tělu, nebo psychicky, když se jeho mysl upíná k abstraktnějším věcem. Pokud mystik dosahuje pouze fyzického oživení, je všechno celkem v pořádku. Když jsou však tímto elixírem oživeny psychické schopnosti a síly, vyvstávají pokušitelé, kteří mu mohou v životě způsobit mnohé těžké chvíle. 

Mystikové se většinou rekrutují z lidí, kteří sice touží po vnitřním  naplnění, ale toto naplnění hledají v říši abstrakt. Žhavá touha po tomto druhu naplnění vede vždy k použití vytvářeného elixíru na psychické úrovni ; proto jsou mystikové vizionáři, fantastové nebo mudrci. Lidé, orientovaní do smyslového světa, nepracují zpravidla jako mystikové tak energicky, a proto u nich nebývá působení elixíru tak patrné, když vůbec mysticky pracují a jsou v této práci vytrvalí. 

Podle toho, co jsem právě řekl, se elixír dá skutečně vyrobit. A nejhorší na tom je, že se skutečně vyrábí. Nemá-li totiž mystik dostatečně zjemnělou analyzující schopnost pozorování, pak  vyrobený elixír použije dobře nebo špatně a z toho vznikají většinou nesnáze. Elixír se totiž musí  identifikovat. Mysticky pracující člověk musí rozpoznat, že se ocitl v oživujícím ovzduší, všestranně  oživujícím, a že s tímto ovzduším musí něco dělat, aby to bylo k jeho prospěchu. Nesmí nemoudře nechat roznítit citový žár k osobám druhého pohlaví, neboť by se tím v něm rozpoutala mocná vášeň. Ani se nesmí nemoudře upínat k nejvyšším kvalitám vesmíru, protože nezrušené kontakty se světem  smyslových předmětů by mohly vdechnutím elixíru vyvolat strašné realizační procesy v těle, které se zřídka kdy dají přežít. Dokonce se ani nedoporučuje zaměřovat se výhradně na tělo a tímto způsobem vdechnout vytvořený elixír k oživení těla, protože pak se člověk snadno upoutá na svět a nedospěje ani k moudrosti ani k všestranně působivému dobru. Proto je správné vytvářet elixír, a když dojde k jeho vdechování, být pouhým pozorovatelem světa. Tato abstrakce vede k rozvoji moudrosti a posléze k  nalezení a pochopení stezky k osvobození. 

Při velmi intenzivním soustředění, zvláště u osob živného  temperamentu, může lymfa sublimovat a vytvořit mlhu se silným elektrickým nábojem nebo jen subtilní oblak. Vytvoří-li mlhu, pak její vdechování vyvolává elektrizující fenomén, který v těle působí jako činitel sil ně vzpružující tělo, tedy jako elixír působící na fyzické úrovni . Vytvoří-li oblak, pak působí jako jemný elixír, který rozněcuje ducha a pozvedá jej k nevýslovným radostem. To pochází ze skutečnosti, že na tento oblak usedají dévové (bohové) a i andělé jsou jím vábeni. Vzájemný dotyk člověka s těmito obyvateli vyšší sféry lidského života vede samozřejmě k různým formám nadšení a radostným reakcím. 

Všechny tyto fenomény, vyvolané působením elixíru, mohou svádět k domněnce, že svět, obklopující mystika, může být pouze jeho subjektivním světem. Ale, problém není přece jen tak jednoduchý. Mystik se tu stýká s jevy, které také mají dost výraznou osobitost. Spíš se zdá, že právě  podmínky tyto jevy přilákaly z transcendentní oblasti do sféry mystika, jehož vyzařování, podobné elixíru, nebo skutečně jím jsoucí, vytváří v lidském světě mikroatmosféru, která nemusí mít nic  společného s makroatmosférou obklopujícího jej světa. Je to jako s duševními stavy. Jedinec je může  nosit v obklopujícím ho světě, a přece tento svět o nich nic neví, s výjimkou několika jednotlivců, kteří je někdy vyciťují na základě vnitřní příbuznosti s takovým jedincem. 




Žádné komentáře:

Okomentovat