OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

TRANSLATE

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY


Prohledat tento blog



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

úterý 26. listopadu 2024

78.2 DRUHÁ DŽHÁNA: HLUBŠÍ PONOŘENÍ DO KLIDU A RADOSTI

_

TEXT:

Umělá Inteligence ChatGPT od OpenAI

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

_


Druhá džhána je dalším stupněm meditativního pohlcení na cestě k osvícení v buddhistické praxi. Po překonání překážek a dosažení stability první džhány se meditující posouvá k hlubšímu stavu koncentrace a klidu, kde je mysl ještě více oproštěna od rušivých vlivů. Tento stav je charakterizován intenzivní radostí, hlubokým vnitřním klidem a jednotou mysli.



Co je druhá džhána?


Druhá džhána je popisována jako stav meditace, ve kterém mysl opouští vitakku a vičáru, tedy úsilí směřovat a udržovat mysl na objektu. Místo toho se objevuje:

- Píti: Intenzivní radost, která se přirozeně rodí z hlubokého soustředění.

- Sukha: Klidné štěstí, spojené s hlubokým vnitřním uspokojením.

- Ekamagga-citta: Dokonalá jednobodová koncentrace mysli.


V tomto stavu meditující již nepotřebuje vědomě udržovat předmět meditace – mysl je s ním spontánně a neochvějně spojena. To umožňuje hlubší ponoření do meditace a prohlubuje stav klidu a radosti.



Přechod z první do druhé džhány


Přechod mezi první a druhou džhánou nastává, když meditující odloží vitakku a vičáru, které jsou ve druhé džháně považovány za hrubé a nepotřebné. Tento proces vyžaduje zvýšené soustředění a schopnost rozlišovat jemné kvality mysli. Ve druhé džháně se radost a štěstí prohlubují, protože nejsou rušeny neustálým úsilím mysli udržovat pozornost.

Tento krok je zásadní, protože naznačuje, že meditující dosáhl hlubší úrovně vnitřní stability, kde již není závislý na vědomé námaze, ale na přirozeném plynutí meditativního stavu.



Proč je druhá džhána důležitá?


Druhá džhána je klíčová pro meditativní praxi, protože představuje kvalitativní posun k jemnějším stavům mysli. Zatímco první džhána je charakterizována určitým úsilím a hrubostí, druhá džhána je čistší a klidnější. Tento stav umožňuje:

1. Prohloubení koncentrace: Mysl se stává pevněji zakotvenou v předmětu meditace, což zvyšuje její schopnost zůstat stabilní i tváří v tvář vnějším vlivům.

2. Hlubší pochopení reality: Ve druhé džháně si meditující může lépe uvědomit pomíjivost (aničča), neuspokojivost (dukkha) a ne-já (anattá), protože mysl je méně rušena hrubými myšlenkami.

3. Připravenost na vyšší stavy: Druhá džhána je mostem k jemnějším a klidnějším stavům meditace, které vedou k ještě hlubšímu porozumění a osvícení.



Praktický dopad na život


Stejně jako první džhána má i druhá džhána praktické dopady mimo meditační sezení. Meditující, který pravidelně zažívá tento stav, může v běžném životě pociťovat:

- Zvýšenou vnitřní radost a vyrovnanost, které nejsou závislé na vnějších okolnostech.

- Schopnost hluboké koncentrace, což zlepšuje jeho výkon v různých činnostech.

- Hlubší spojení s přítomným okamžikem, protože mysl je klidná a oproštěná od rušivých myšlenek.


Tato kvalita života podporuje laskavost, trpělivost a schopnost čelit výzvám s klidem a jasností.



Druhá džhána jako krok na cestě k osvobození


V buddhismu není druhá džhána cílem sama o sobě, ale důležitým krokem na cestě k osvícení. Meditující si skrze tuto zkušenost uvědomuje pomíjivou povahu radosti a klidu a učí se, že i tyto jemné stavy jsou podmíněné a tudíž nestálé. Toto uvědomění motivuje k dosažení vyšších džhán a nakonec k osvobození od veškerého utrpení.



Závěr


Druhá džhána je významným milníkem na meditativní cestě, kde se mysl osvobozuje od hrubých myšlenek a přechází do hlubšího stavu klidu a radosti. Tento stav nejen prohlubuje meditativní praxi, ale také přináší vnitřní klid a stabilitu do každodenního života. Její dosažení odráží pokrok na cestě k osvícení, kde se meditující postupně odpoutává od všech forem připoutanosti a utrpení. Buddha tento stav popisoval jako důležitý krok k pochopení pravé povahy existence, čímž zdůrazňoval jeho zásadní roli v duchovní transformaci.




Žádné komentáře:

Okomentovat