OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA

OBRÁZEK - VADŽRAJOGÍNKA
Obrázek AI ChatGPT od OpenAI pomocí DALL·E 3

TRANSLATE

STRÁNKY



STRÁNKY

STRÁNKY - PROJEKTY


Prohledat tento blog



VYBRANÝ PŘÍSPĚVEK

1.1 RITUÁL SUN AEON SUN

_ TEXT: Aeonsun _ Pro ritualizování meditace /// je komentář /// ZAČÁTEK RITUÁLU Třikrát  zlehka  tleskni  dlaněmi o sebe AKTIVACE /// začát...


OBLÍBENÉ PŘÍSPĚVKY - POSLEDNÍCH 7 DNÍ


PŘÍSPĚVKY

neděle 22. září 2024

3.16 NEKONEČNOST PROSTORU JAKO PÁTÝ BUDDHISTICKÝ MEDITAČNÍ VNOR

_

TEXT:

Umělá Inteligence Claude 3.5 Sonnet od Anthropic

_


OBRÁZEK:

Umělá Inteligence Microsoft Bing pomocí DALL·E 3

_


"nekonečnost prostoru buddhistický výraz pro pátý vnor, čili pro první vyšší vnor. V tomto vnoru se ruší přirozené omezení v pocitech i v uvědomování, k němuž dochází vyhraněným uvědomováním a pojetím, jež nás jako vrozené psychologické vybavení provází životem. Jogickou kázní se toto omezení postupně ruší ; tím se i vědomí rozpíná do bezmezných prostorů a člověk získá prožitek prostorové bezmeznosti." - Květoslav Minařík - Malý mystický slovník naučný - strana 286

_


Úvod


V bohaté tradici buddhistické meditace zaujímá koncept "nekonečnosti prostoru" významné místo. Tento stav vědomí, známý v některých buddhistických školách jako pátý meditační vnor nebo džhána, představuje důležitý přechod v praxi meditujícího. Tato esej se zaměří na postavení "nekonečnosti prostoru" v rámci buddhistické meditační praxe, její význam a vztah k ostatním meditačním stavům.



Systém buddhistických džhán


V buddhistické tradici existuje propracovaný systém meditačních stavů známých jako džhány. Tyto stavy představují postupné zjemňování vědomí a jsou rozděleny do dvou hlavních kategorií:


1. Tvarové (hmotné) džhány (1-4)

2. Beztvaré (nehmotné) džhány (5-8)



Podívejme se na tento systém podrobněji


Tvarové džhány


1. První džhána: Charakterizována počátečním a udržovaným zaměřením, radostí a blažeností.

2. Druhá džhána: Vnitřní klid a jednobodové zaměření mysli, radost a blaženost.

3. Třetí džhána: Vyrovnanost a bdělost, tělesná blaženost.

4. Čtvrtá džhána: Vyrovnanost a bdělost, ani radost, ani utrpení.



Beztvaré džhány


5. Pátá džhána: Sféra nekonečného prostoru

6. Šestá džhána: Sféra nekonečného vědomí

7. Sedmá džhána: Sféra nicoty

8. Osmá džhána: Sféra ani vnímání, ani ne-vnímání



Nekonečnost prostoru jako pátá džhána


"Nekonečnost prostoru" zaujímá v tomto systému klíčové postavení jako pátá džhána. Je to první z beztvarých stavů a představuje významný přechod v meditační praxi.



Charakteristiky nekonečnosti prostoru


Když meditující vstoupí do tohoto stavu


1. Překonává všechny představy o formě a hmotě.

2. Zaměřuje se na koncept nekonečného prostoru.

3. Vědomí se rozšiřuje bez hranic do všech směrů.

4. Mizí vnímání hranic mezi "já" a "ne-já".



Charakteristiky nekonečnosti prostoru - podrobně


A. Fenomenologie zkušenosti


Rozpuštění hranic

Mizí vnímání hranic mezi "já" a "ne-já"

Vědomí se rozprostírá bez omezení do všech směrů


Transcendence fyzického těla

Vědomí přesahuje běžné vnímání tělesných limitů

Pocit "bytí" se rozšiřuje do nekonečna


Kvalita zkušenosti

Hluboký klid a ticho

Absence vizuálních nebo zvukových vjemů spojených s hmotným světem



B. Kognitivní aspekty


Překonání konceptu formy

Mysl se odpoutává od všech představ o tvaru a hmotě

Fokus se přesouvá na abstraktní koncept nekonečného prostoru


Jednobodovost mysli

Hluboká koncentrace na jediný objekt - nekonečný prostor

Absence rozptýlení nebo těkání mysli


Metakognitivní uvědomění

Schopnost reflektovat vlastní stav vědomí

Jemné rozlišování mezi různými aspekty zkušenosti



C. Emocionální aspekty


Vyrovnanost (upekkhā)

Hluboký stav emocionální rovnováhy

Absence výrazných pozitivních nebo negativních emocí


Jemná blaženost

Subtilní pocit spokojenosti a klidu

Odlišná od intenzivnější radosti a blaženosti nižších jhán


Osvobození od strachu

Překonání obav spojených s omezeností a konečností



D. Energetické aspekty


Jemná energetická vibrace

Vnímání jemné, všeprostupující energie

Absence hrubších energetických proudů v těle


Lehkost a průzračnost

Pocit lehkosti a průzračnosti vědomí

Absence tíhy nebo hustoty spojené s hmotným tělem


Expandující energie

Vnímání energie rozšiřující se do nekonečna

Soulad s expanzí vědomí



Význam v buddhistické praxi


Tento stav je důležitý z několika důvodů:


1. Představuje překonání omezení spojeného s hmotným světem.

2. Umožňuje přímou zkušenost s konceptem neohraničenosti a nekonečnosti.

3. Podporuje pochopení vzájemné propojenosti všech jevů.

4. Připravuje mysl na ještě subtilnější stavy vědomí.



Vztah k ostatním džhánám


Nekonečnost prostoru jako pátá džhána má specifické vztahy k předchozím a následujícím stavům:


Vztah k tvarovým džhánám


Pátá džhána představuje kvalitativní skok od meditace zaměřené na hmotné objekty (jako je dech v prvních čtyřech džhánách) k meditaci na nehmotné koncepty. Vyžaduje schopnost pustit veškeré vnímání formy.



Vztah k vyšším beztvarým džhánám


Nekonečnost prostoru slouží jako odrazový můstek pro ještě subtilnější stavy:

- V šesté džháně se pozornost přesouvá od nekonečného prostoru k nekonečnému vědomí.

- V sedmé džháně meditující překonává i koncept nekonečnosti a vstupuje do sféry nicoty.

- V osmé džháně se dosahuje stavu tak jemného, že ho nelze popsat ani jako vnímání, ani jako ne-vnímání.



Praxe a dosažení


Dosažení stavu nekonečnosti prostoru vyžaduje hlubokou koncentraci a praxi. Meditující obvykle postupuje postupně přes nižší džhány, než je schopen vstoupit do této sféry. Proces obvykle zahrnuje:


1. Ovládnutí čtvrté džhány s její hlubokou vyrovnaností.

2. Postupné rozšiřování pozornosti za hranice těla.

3. Puštění všech představ o formě a zaměření se na nekonečný prostor.

4. Udržování tohoto vnímání nekonečnosti s vyrovnaností a bdělostí.



Překážky a jejich překonávání


Strach z nekonečna

Může se objevit úzkost spojená s rozpouštěním hranic

Překonává se postupným zvykáním a kultivací důvěry


Subtilní připoutanost

Tendence lpět na příjemných aspektech nižších džhán

Překonává se rozvojem vyrovnanosti a pochopením pomíjivosti


Konceptuální myšlení

Tendence analyzovat nebo pojmenovat zkušenost

Překonává se kultivací "holého uvědomění"


Fyzický diskomfort

Může se objevit napětí nebo nepohodlí při dlouhém sezení

Překonává se rozvojem vyrovnanosti a odpoutáním od tělesných vjemů



Význam v různých buddhistických tradicích


Zatímco systém osmi džhán je široce uznáván, různé buddhistické školy mohou klást různý důraz na tyto stavy:


- Théravádový buddhismus často zdůrazňuje důležitost džhán pro rozvoj vhledu.

- Mahájánové tradice mohou integrovat tyto stavy do širšího kontextu praxe bódhisattvy.

- Některé školy zen buddhismu mohou klást menší důraz na systematickou kultivaci těchto stavů.



Závěr


Nekonečnost prostoru jako pátý buddhistický vnor představuje významný milník v meditační praxi. Tento stav označuje přechod od hmotného k nehmotnému, od omezeného k nekonečnému. Nabízí meditujícímu přímou zkušenost s koncepty, které jsou ústřední pro buddhistické učení - neohraničenost, vzájemná propojenost a překonání iluze odděleného já.

Zároveň je důležité připomenout, že v buddhistickém učení není tento stav konečným cílem. Je to spíše důležitý krok na cestě k hlubšímu pochopení a konečnému osvobození. Nekonečnost prostoru otevírá dveře k ještě subtilnějším stavům vědomí a nakonec k překonání všech stavů v nirváně.

Pro praktikující buddhisty představuje dosažení tohoto stavu významný pokrok, ale také výzvu nepřilnout k této zkušenosti a pokračovat v cestě. Pro ty, kdo studují buddhismus, nabízí koncept nekonečnosti prostoru fascinující vhled do toho, jak tato starodávná tradice chápe mysl a její potenciál.

V konečném důsledku nám pátá džhána připomíná, že naše běžné vnímání reality je omezené a že prostřednictvím systematické praxe můžeme otevřít dveře k mnohem širšímu a hlubšímu pochopení světa a našeho místa v něm.




/// program pro rituál ///

"NEKONEČNOST PROSTORU"


Žádné komentáře:

Okomentovat